Translate

Saturday 28 October 2017

Gunung Pulut

SABTU , 28 OCTOBER 2017

Assalamualaikum , hai , hello geng geng warisan kita ( budi bahasa budaya kita ...)

Ok , kali ni trip last aku duduk kat Shah Alam , lepas ni dari Melaka jela  (maklum la baru abis last sem kan ) dengan partner hiking aku yang sememangnya sentiasa menemani aku ( acah la) 😂 . Kali ni trip aku ke #gunungpulut . Bukan pulut panggang , pulut nasi , or etc . Tapi ini pulut banyak view yang cantik .Macam ada orang pernah cakap terkenal bentuk gerorafi ala kat China la , pastu berada macam kerajaan langit la sebab karpet awan yang tebal tak nampak permukaan . Kalah beb 😂#bukitberekeh macam aku cerita sebelum ni . Tapi serius la kalau nak rasa lain dari yang lain , better pergi #gunungpulut ni . Memang takkan menyesal la . fuh😍

*gambar ni time kami berada atas puncak

pemandangan sekitar #gunungpulut

Ok meh aku cerita mengenai #gunungpulut ni , Bukit Pulut atau turut dikenali sebagai #gunungpulut berketinggian 651 Meter yang terletak di Daerah Grik, Perak . Turut mempunyai keistimewaan yang tersendiri walaupun ketinggian gunung ini agak rendah lebih kurang dengan ketinggian bukit tapi pendakian hampa disini akan selalu disajikan dengan pemandangan indah ketika matahari terbit dan hamparan lautan awan karpet di disekeliling gunung. Memang tidak dinafikan ada sedikit pertikaian mengenai kewujudan nama Gunung ini kerana tidak ada di dalam Topo tidak seperti Gunung Papulut yang terletak bersebelahan yang pasti pendakian sob ke bukit ini lebih daripada 5 kali memang tak pernah membosankan.

Al kisah trip aku pulak , kami bergerak dari Kepong ( rumah member aka partner setia hiking) ke #gunungpulut dalam pukul 10 p.m pastu sampai tempat situ pukul 3.45 a.m ( termasuk lepak kat R&R Tapah dalam sejam camtu ) . Setelah kami tiba ramai juga yang ikut trip kami hampir 8 buah kereta gak la . Maybe dorang satu team hikers kot . Setelah prepare semua barang kelengkapan , baju , kami pun baca doa sebelum gerak . ( kami baca team kami je , last last satu kampung angkat tangan , cayalahh) . Dalam pukul 4 tepat kami pun gerak dari base menuju ke peak #gunungpulut .

Mula perjalanan kita akan tempuhi lumpur ( maybe lepas hujan kot ) . Sebenarnya banyak jalan , aku tak tahu explain camne better ikut belakang orang jela sebab kami pun ikut belakang orang gak . Bagus guide tu , dia buang kertas kecil kecil sebagai tanda jalan yang betul . Nanti kita akan masuk lalu halangan elektrik , nanti kita bole nampak signboard situ (hati hati nanti jadi manusia rangup kang ) . Lepas tu da start jalan penuhi lumpur yang tebal . Hati hati takut pacat melekat kat kaki hisap darah manis korang . Tak lama dalam sejam camtu , mula la jalan semakin menaik dengan lumpurnya lagi . Tapi jangan risau , laluan jalan jelas .

Sepanjang perjalanan tak la cabaran sangat hingga la kita akan jumpa tebing . Tebing tu nanti kita akan panjat ( jangan gatal nak pegang phone nak rakam bagai sebab sebelah tebing tu gaung ) tapi jangan risau situ ada tali nak support time kita nak panjat nanti . Kat situ ada 3 kali kita perlu panjat . Tapi part paling susah pun masa mula mula je lepas tu da senang sebab tebing tu tarah jadi macam tangga

*gambar ni diambil time balik

ni la tebing yang perlu naik

lepas tempuh semua halangan tadi , kami pun sampai peak of #gunungpulut yang tak seberapa pulut ni. Kami sampai tepat dalam pukul 5.30 sambil dengar azan berkumandang . kami pun amik kesempatan solat sekali walaupun guna air embun dengan air mineral . Kami pun tunggu matahari terbit sambil rakam 'time-lapse' hingga muncul terbitnya matahari .  Suhu memang sejuk dengan pokoknya macam kat hutan euro gitu seolah olah kat hutan eropah.

Apabila matahari terbit kami dapat menyaksikan panorama karpet awan sekeliling kami seolah olah negara atas langit . Memang cantik ciptaan Allah S.W.T ( done dakwah ) dengan gunung ganang sekeliling #gunungpulut ni . Apa lagi memang bergambar la habis habisan hahahahah .

romantik tak ?

Balik pun ikut jalan tadi , naik tebing tadi mencabar , apantah lagi time turun , apapun safety tu penting . Jangan gelojoh or panik time turun . Durasi perjalanan kami 1.5 jam je .